|
||||||||
|
Eind 2008 schreef ik voor ‘Rootstime’ een recensie over het album “Snowflake Midnight” van de reeds in 1989 met drie studenten uit Buffalo, New York geformeerde Amerikaanse rockgroep ‘Mercury Rev’. Ze debuteerden in 1991 op plaat met hun album “Yerself Is Steam” en namen daarna nog acht andere platen op met na “Snowflake Midnight” ook nog de albums “The Light In You” uit 2015 (de laatste met hun eigen originele nummers) en “Bobbie Gentry’s The Delta Sweete Revisited” uit 2019, een tribute-album met een herbewerking van het album “The Delta Sweete” van Bobbie Gentry uit 1968 waarop o.a. Beth Orton, Norah Jones en Lucinda Williams vocale support kwamen afleveren. Vijf jaar na deze laatste release kwam er op 6 september 2024 met “Born Horses” een splinternieuwe plaat van ‘Mercury Rev’ op de markt. Momenteel bestaat de groep uit oprichter Jonathan Donahue (zanger, songschrijver, pianist en arrangeur), mede-oprichter ‘Grasshopper’ aka Sean Thomas Mackowiak (gitaren, omnichord, percussie en blazersarrangementen), Jesse Chandler (piano, mellotron, vibrafoon, bas, saxofoon en fluit) en sinds enige tijd werd ook de mooie blonde Oostenrijkse muzikante Marion Genser aan de band toegevoegd voor het spelen op synthesizer, orgel en harmonium. Voor de opname van dit album was er voor enkele tracks nog extra bijstand van enkele gastmuzikanten met bassisten Chris Heitzman en Martin Keith, organist Will Bryant, violiste Megan Gould, blazers Thomas Green en Danny Wayside en drummer Jeff Lipstein. ‘Mercury Rev’ is een rockgroep met een zeer stevige live-reputatie, mede dankzij de wijze waarop ze hun grote hits “Goddess On A Highway”, “Little Rhymes”, “Tides Of The Moon”, “Holes” (dat later nog gecoverd werd door ‘The National’-frontman Matt Berninger op zijn soloplaat) en vooral “The Dark Is Rising” in immense uitverkochte concertzalen voor hun fans brachten. Naast die hits wist te groep ook te bekoren met hun dromerige popnummers en de speciale zweverig klinkende falsetstem van frontman Jonathan Donahue. Ze worden dan ook vaak geassocieerd met de psychedelische Amerikaanse rockformatie ‘The Flaming Lips’ die in ongeveer hetzelfde vaarwater actief zijn, mede door de invloeden uit de jazz- en ambient-muziekstijlen die in hun werk binnensluipen. Op hun nieuwe album “Born Horses” brengt ‘Mercury Rev’ acht nummers waarvan we er twee hebben geselecteerd om hieronder op video ter kennismaking met deze plaat mee te geven. Eerst krijgt u de meest melodieuze song “A Bird Of No Address” (ons favoriete nummer) en daarna een ‘spoken word’-verhaal in het 6 minuten durende liedje “Ancient Love”. De eerste single die uit deze plaat werd gelanceerd is echter het nummer “Patterns”. Dat deze band niet afkerig staat tegenover lang uitgerokken nummers blijkt ook nu eens te meer door de meer dan 7 minuten durende openingstrack “Mood Swings” met ‘spoken word’-lyrics en de pas na 6 minuten afklokkende ambient popsong “Everything I Thought I Had Lost” waarin Jonathan Donahue wel zingt. Jazzmuziek bepaalt nadrukkelijk de sound van de door pianoklanken geïntroduceerde song “Your Hammer, My Heart”. Ook in de andere tracks “A Bird Of No Address”, het op opzwepende synthesizerbeats gebrachte slotnummer “There’s Always Been A Bird In Me” en de majestueuze albumtiteltrack en ballad “Born Horses” met een schitterend saxofoonintermezzo horen we sfeerbepalende vintage ‘Mercury Rev’-klanken met betekenisvolle songteksten die vooral fluisterend worden ingesproken en ingezongen door frontman Jonathan Donahue. Vijf jaar wachten op een nieuwe plaat van deze band mag dan al heel lang lijken, maar als de kwaliteit van het nieuwe werk zo goed is als op “Born Horses” is die lange wachttijd alweer snel vergeten en vergeven. (valsam)
|